Assalamualaykum Warahmatullahi Wabarakatuh

Monday, January 17, 2011

Note Rosak. Tukar?

Hi Bloggers.. ;-)
Saje nak share. Pernah x dapat Note yg koyak semasa withdraw kat ATM? Well aku pernah. Time tu aku nak kuarkan note sebanyak RM150. Then bile dpt tu note RM50 (3 keping) dimana ketiga2 note tu koyak dan berselotape. Aku punye la terkejut time tu & terus berfikir ade ke duit cmni bank ni letak dlm ATM?...aduhai, dah la time tu aku mmg nak pakai sgt duit sampai aku kena withdraw lagi beberapa RM utk ganti note yg koyak tadi. Fuh.
Ok, note yg koyak tadi ade 3 keping (RM50), 2 keping dah lepas (maknanye diterima pakai utk urusan jual beli sebab x teruk sgt wlupun selotape tu nmpak). Tapi yg satu ni mmg org xnak terima. So aku amik keputusan nak tukar note tu balik.
Then aku pi ke bank tu & inform nak tukar note rosak sbb ATM bank tu kuarkan duit yg koyak, berselotape & xditerima. Explain punyer explain,.. akak bank tu bgitau dgn nada xpuas hati yg machine diorg akan dpt detact duit rosak cmni, so mustahil duit cmni bole masuk dlm ATM. Aku pun reply kat kakak tu "mg dah duit rosak tu yg kuar kat ATM so aku nak buat cmner, aku kena tukar gak sbb bukan silap aku nak kuar duit" hhehehe (Jahat aku!!!) Yela, sbb kakak tu nak marah2 pulak sedangkan aku bgtau perkara yg betul(Note tu mmg kuar dr ATM time aku withdraw. Hmmmmmm macam2 kan.
So my advice, kalau dpt duit cmni time withdraw kat ATM, terus pergi kat bank tukar. Jgn lupe sertakan slip pengeluaran sekali sbb Counter bank tu akan tanya sampai diorg puas hati.
Bank tu pulak, aku xfaham sgt2... kalau diorg mmg dah betul2 check note yg elok nak dimasukkan ke ATM & bgtau Note calculating machine diorg leh detact note rosak cmni,... nape aku dpt duit cmni gak kuar dr ATM bank tu?...ermmmm dah tu x diterima plak utk urusan jual beli. Ape pun nasib baik aku dpt tukar duit tu, Alhamdulillah, hehehehe... If x, rugi la aku RM50.
Kat bawah ni adalah foto note RM50 yg aku dpt dr ATM bank tu, Yg line merah tu aku dah tanda tempat yg koyak & berselotape.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...