Assalamualaykum Warahmatullahi Wabarakatuh

Tuesday, July 12, 2011

Kenangan Jadi budak hostel - Kelaparan di Aidiladha.

Baru je selesai baca blog Loyaliris.blogspot.com.
Sila klik button kat bawah utk baca post yg amat menarik minat aku pagi-pagi buta neh. Terharu baca, Mengimbau kenangan betui...Nak share gak citer aku,..boleh kan?? Cuma aku bukan lah ex- student Kolej I.T.U. hihi.

SILA KLIK SINI UTK BACA

Bila baca post depa ni aku teringat zaman-zaman aku study dulu time dok hostel. Depan hostel ada byk gerai makan. Mmg kat gerai makan depan tu la tempat majority budak2 hostel akan makan sampai owner kena tutup kedai lewat malam. Order pun main pesan2 siap ade list macam yg diceritakan. Pakcik / makcik/abang/ kakak gerai tu dah macam ahli keluarga sendiri sebab sentiasa masak utk budak2 hostel neh. Kami budak-budak hostel amat menghargai mereka sebab tanpa mereka, dimana lagi kami hendak makan.

Pernah terjadi time Raya Aidiladha dimana kebanyakan student tak balik raya. Gerai depan & belakang hostel semua tutup. Salah seorang Owner gerai lak rumah dia opposite hostel jer. Apalagi budak2 hostel,.... kesian kebuluran,..siap jerit2 mendayu mintak kesian pakcik owner gerai tolong bukak gerai sebab masing2 lapo...... sadis... hehehehe. Kedai2 runcit lak time tuh tutup. Kalau bukak leh la gak beli mee maggi masak guna air panas kekeke. Last2 gerai tu tak bukak, sebab maybe owner balik kampung, sebab ade pekerja die jer kat depan rumah. Mungkin kalau nak bukak gerai pun bukan ade ape-ape yg nak dimasak. Maka dengan itu,... makan roti masuk angin je la jawabnye kami hehehehe. Tapi takde la sampai cmtu, nasib baik ade kwn-kwn yg ade motor atau motorsikal, bole gak gi 7E yg kiranya agak jauh dari hostel & pesan beli itu ini.kekekek.

Adat kalau dok study kat Kolej atau "U" swasta, beginilah kehidupan. Memang teringat sangat kenangan study bila baca post depa. hehehehehe.
Bila dah habis study & Dah kerja skang ni kalau gi ke gerai tak pasti la pakcik/ makcik/ kakak/ tu kenal lagi muka budak2 hostel yg dulu penah tiap2 hari makan atau pesan makanan. Aku penah dtg gerai sorang makcik belakang hostel after 3 years habis study dulu & die masih ingat lagi kat aku hehehe, gerai dia pun dah besar skang dulu kecik jer.:-)

*** Sempat lagi aku ni baca blog org waktu kerja. Hhehehe tak pe,.. issue tak der.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...