Assalamualaykum Warahmatullahi Wabarakatuh

Tuesday, May 31, 2011

Handphone yg pernah ku miliki.

Aku mula2 beli & pakai handphone pada tahun 2001. Masa tu handphone masih asing lg pada aku dari segi penggunaan. Maklum, time tu org2 kaya je yg mampu pakai handphone. Aku beli sebab time tu dah jadik siswazah & stay jauh dari family. Nak masuk tahun ke 2 baru aku beli handphone neh, Nokia 3310, Handphone pertama aku.

Lawa handphone neh, time tu la, comey jer. Gembira teramat bila dah memilikinya time tuh & x sangka merasa gak ada handphone. Lama gak aku pakai Nokia 3310 ni,aku oakai sampai rosak hehehe... X silap aku sampai tahun 2004. Pas tu aku beli yg baru lak. Handphone ke-2 aku Nokia 3610 (below).

Nokia 3610 ni function die lebih kurang je ngan 3310, cuma yg aku suka ialah deringan nya yg kuat. Kalu member call aku tgh2 malam,... bunyinya akan membuatkan semua housemate aku terjaga walaupun masing2 tido dalam bilik. Handphone ni aku pakai sampai tahun 2006, dimana Nokia 3610 ni diragut oleh peragut. Jadi nye aku pun beli handphone baru lagi. Handphone aku yg ke tiga ialah Nokia 2300 (Below). Aku beli yg warna kelabu asap tuh.

Nokia 2300 neh, aku suka sebab ade radio. Sound plak kuat tp lagi kuat sound nokia 3610 sebelum neh. Cuma Nokia 2300 neh,... sound die dah lain, lagi best sikit, dah mcm sound music live hehehehe. Nokia 2300 neh aku pakai sampai tahun 2007, setahun je, sebab x tahan lama, terus rosak sebab xleh charge, nak hanta kedai mahal lak upah repair, so aku beli handphone baru. Handphone aku yg ke-4, Nokia 3110 Classic (Below).

First time merasa camera handphone hehe. Kira jakun gak le time neh sebab baru merasa nak amik gambo guna handphone, so gi memane je mesti snap gambo hahaha. 3110 classic ni best sebab Sound music yg kuat, walaupun ringtone x kuat sgt mcm Handphone kedua aku. Gambno lak setakat 1.3MP jer tapi ok la, seronok snap2 neh hehehe. Nokia 3110 classic ni aku pakai x lama sebab rosak gak, asyik hang dan lama2 xleh charge, maleh nak anto kedai, aku beli beli yg baru. Jadinye handphone aku yg ke-5 dibeli pada tahun 2008 Nokia N73 (Below).

Nokia N73 ni aku beli yg second hand jer hehe. Sebab time tu mahal lagi. Secondhand ade murah sket. Kalau nak tahu, Nokia N73 ni sebenarnye adalah handphone idaman aku since aku beli Nokia 3110 Classic, cuma time tu xcukup duit nak beli. Nokia N73 ni bagi aku best sebab camera tahap 5MP. Gamba clear sgt2. Then bole dgr byk lagu sebab ye la kan, Music edition. Nokia N73 ni pun last2 rosak, problem die screen tu terbalik, maksudnye kalau nak pakai,.... kena terbalikkan handphone ni utk baca message, utk dial etc. Maleh gak nak anto repair, sebab mahal. Dari anto repair baik aku beli baru keke. Walaubagaimanapun, N73 ni masih ada dlm simpanan aku,sebabnye.. mcm yg aku katakan tadi,... ianya adalah handphone idaman aku. Kdg2 ok, kdg2 terbalik walaupun masih boleh guna sampai ke hari ini. Ok lah, handphone aku yg ke....ke berapa dah erk???... ermmm jap,..ok yg ke-6 ialah Sony Ericsson c905 yg problem baru2 neh (below). SE C905 neh aku beli pada tahun 2010.

Ok, SE C905 ni pun aku beli yg second. Best sebab ianya adalah handphone bercamera terbaik yg pernah aku pakai, function pun ok. Tapi aku pakai x lama, yelah setahun jer. Lgpun aku beli yg secondhand je pun. Dalam setahun tu,... huihhhhh,.. byk kali aku anto repair. Dan yg pasti, aku ada byk koleksi charger utk handphone neh, sebab asik problem jer. Last problem yg aku x tahan bila message kuar time nak charge inform yg battery handphone ni bukan battery Sony,..pelik sgt2 sebab sblum ni ok jer. Geramm... aku beli baru. So, handphone yg terbaru aku beli baru minggu lepas, Sony Ericsson Experia X10i (below).

Haaa SE Experia x10i ni aku beli yg betul2 baru, bukan second ok. Handphone betemakan iPhone combination pertama yg aku pakai. So far xde masalah lg, aku harap aku bole pakai lama X10i neh sebab aku dah malas nak beli yg baru dlm masa 5 atau 6 tahun neh, alah selagi xrosak selagi tu akau pakai hehehehe. Oklah, tu lah sejarah handphone2 yg pernah aku pakai sejak tahun 2001 sampai la sekarang 2011.

Pengajaran : Kalau mampu, beli yg baru, jgn beli yg second sebab x tahan lama. Kalau mampu je k. Yg second ni.. selalunya akan membuatkan kita keluarkan duit lagi byk utk repair balik nnti.....:-)

1 comment:

Pa'an Healers said...

Ha5...
Penah gak pakai Nokia 3310 tu...
Ade lg simpan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...