Assalamualaykum Warahmatullahi Wabarakatuh

Saturday, May 21, 2011

Kelupis & Rendang Daging.

Masa balik kl ri tu,...nenek sempat bekalkan aku a few Kelupis & rendang daging. Mungkin saje je kelupis tu dibuat utk aku jamah sesudah sampai di kl.Yelah aku pun jarang balik Sarawak. Kadang2 2 kali setahun, kadang tu plak 3 kali setahun. Ade rezeki lebih,.. balik empat lima kali pun xpe hehehe. Kelupis ade kat kl ke?... ade kut tapi mungkin org Sarawak gak yg membuat nyer kut la kan.

Tau ke ape itu kelupis? Ok... kelupis ni adalah pulut yg dah di campurkan santan & dimasak dlm kuali. Rase sama mcm lemang la gak, bezanya cuma lemang ni dibakar, tapi kelupis dikukus. Proses buat pulut tu sama mcm proses pulut lemang. Rasa sama je cuma lemang ni ade sikit2 hangus. Kelupis lak lemak juicy. Kalau dlm family aku, kelupis ni la makanan utama utk sambutan aidilfitri atau majlis keramaian. Ketupat & lemang dok dlm list ke 2. Ianya Samala gak dimakan dengan lauk pauk seperti rendang dan sebagainye. Ala xde la jauh sgt beza, cuma cara balutan kelupis ni sama macam balutan lepat pisang. Daun balutan plak dinamakan daun kelupis. Tu sebab dipanggil kelupis oleh rakyat sarawak kut. Kat bawah ni la rupa kelupis. Rasa mcm hari raya lak bila aku jamu officemate aku makan kelupis neh ari tuh. Syokkkkk....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...